Tuesday, August 31, 2010

hari first

perkara utama yang aku fikirkan bila masuk kerja nanti adalah: macam mana sibuknya nanti, agaknya. aku tak pernah kerja daily paper. yang pernah, paper dua minggu sekali (yang kadang2 terbit dua bulan sekali), juga majalah bulanan. paling kerap pun, seminggu sekali. sekarang aku nak masuk paper daily. macam mana, agaknya.

dan ke paper mana aku diletakkan? metro? harap2 bukan.

dan tarikh yang ditentukan itu pun sampailah. 1 ogos 1995. aku melapor diri di balai berita di jalan liku, bangsar. dengan penuh debaran. aku ternanti2 jugak, siapa lagi yang dapat? penyampai tv3 tu, dapat ke? awek bertudung yang konfiden giler tu, dapat ke?

sah - dua2 tak dapat. pelik jugak!

aku masih ingat kawan2 satu batch hari itu: safar, yusri, raihan, suhaimi sahat, samsarina, bakhari arif, shamsul kamar. ada juga seorang dua yang lain tapi masuk lewat sikit.

kami dibawa pengurus pentadbiran pada masa itu, shukor ali, berjumpa dengan ketua pengarang kumpulan bhsb, dato' a nazri abdullah. kemudian timbalannya, haniff hadi. juga beberapa yang lain, termasuk ketua pengarang berita, ibrahim yahya (tiger) dan kolumnis berita harian, prof dr taib osman. prof tu adalah seorang daripada kolumnis mingguan berita harian dan aku mungkin hanya pernah sekali membaca tulisannya. dan beberapa kali pernah cuba membacanya, tapi gagal habis. membosankan!

tapi di dalam bilik prof itulah bakhari arif menampakkan kelainan. dia satu2-nya geng aku yang mengagumi dan mengaku membaca dan meminati kolum prof taib. hebat! dan bakhari ini juga kemudian berhenti daripada menjadi wartawan dan menjadi press sec kepada seorang menteri. tan sri musa mohamad (menteri pendidikan), rasanya.

dan pada hari itu juga aku diberitahu, tempat kerjaku adalah harian metro.

alamak.....!

1 comment:

  1. Terima kasih kerana memaparkan cerita kenangan kita bersama di Berita Harian....

    Seronok membacanya....

    ReplyDelete