Wednesday, January 15, 2014

selepas hari first

janggal giler masa hari tu. tak tau nak buat apa. kalau tau pun masa tu aku tak tau nak buat macam mana. komputer berderert2 di meja yg berderet2 juga. besar2 pulak tu komputernya. aku tak ingat sangat apa yang berlaku pada hari tu. sebab:
1. kejadian dah lama (sangat)
2. aku pun dah lama tak ingat blog yang ini masih ada. keh keh keh!

cuma aku masih ingat beberapa nama yang duduk di meja depan. bos2 belaka. masa tu aku belum tahu nama mereka. atau belum ingat, yang lebih tepat. tapi sekarang aku ingatlah. zian johari bos paling besau. kemudian ada ataj (a tajuddin baharuddin), hambali latiff. di bawah sikit ada johari mohd dengan karim sulaiman. aku panggil enche2 belaka diorang tu.

kemudian ada reporter2 senior yang lain. yang aku masih ingat dengan jelas - rasid rahaman, hamid karim, aminuddin (bin apa aku dah lupa), adam salleh, nor sham salleh, dan er... aku dah tak ingat. di kalangan jurugambar aku kenal rosli ahmad, marko, yahya hashim, yahya zain, a bakar onn dan abe matt metro.

disebabkan sebelum tu - rasanya - aku dah diberi buku garis panduan untuk kakitangan bhsb. dan aku dah baca sebelum mula masuk kerja. antara yang aku ingat dalam buku tu kata staf kena berpakaian kemas. kalau kemeja lengan panjang, mesti berbutang. tak boleh dilipat.

maka untuk dua tiga hari pertama di harian metro aku berlengan panjang. gila.

antara tugas awal aku masa tu ialah memproses press release. punya la banyak press release yang ada tapi aku tak la 'proses' semua. bos bagi aku tiga empat keping suruh tulis semula dalam bentuk berita. bahasa mudahnya - re-write. tak susah mana sebab macam yang pernah aku tulis tiga tahun dulu, kerja menggoreng tu dah jadi tugasan ruji. yang susah masa mula2 di harian metro ialah nak menulis di pc. dan mengikut "gaya rumah" harian metro.

hasil press release itulah aku mula2 dapat byline. mohamad alabror mohd yusuf - kalau tak silap. hampir2 sebijik macam nama dalam surat beranak. memang aku tak gemar sebab sebelum tu aku dah memang ada nama lain untuk menulis. tapi sebab bos yang tulis, aku terima dengan hati yang berat. boring giler.

nak memilih byline ni pun ada seni. daripada nama yang kau pilih untuk menulis pun orang boleh tahu - lebih kurang - kau ni jenis yang macam mana. mat belia 4b ke, atau apa. kalau kau tulis byline tu macam nak isi borang buat pasport atau nak daftar mengundi, memanglah kau mat skema.

1 comment: