Friday, January 17, 2014

mula dapat byline


untuk permulaan aku pergi assignment dengan senior. kalau tak salah. kemudian bos suruh pergi sendiri2. tapi dalam keadaan tertentu aku - yang tak ada apa2 pada masa tu - akan ikut photographer. seingat aku semua photographer yang aku ikut ada kenderaan, sama ada motosikal atau kereta. dan untuk peringkat awal beat aku cuma cerita2 longkang, sampah, pokok bunga, paip najis bocor dan kerajaan tempatan. 

antara pbt yang masuk dalam beat aku pada masa itu ialah majlis perbandaran ampang jaya dan majlis perbandaran shah alam.

sesekali aku buat juga story crime. ikut polis sana, ikut polis sini. kalau kena giliran kerja syif malam (12am - 8am) lokasi wajib yang aku - dan kawan2 lain yg kena syif malam - ialah hospital besar kuala lumpur. juga sesekali tengok mak nyah di chow kit. kami pergi naik kereta company. aku, jurugambar dan abang drebar. kami ronda2 sekitar kl. kalau rezeki baik, tak ada lah apa2. kalau rezeki tak berapa nak kena, ada kemalangan la, ada kebakaran la. ada macam2 la.

satu ketika heboh di shah alam cerita 'penculik' yang menyasarkan budak2 sekolah. salah seorang bos aku pulak rumahnya di shah alam. maka aku kena buat follow up cerita tu. dan pada satu hari aku dapat info ada satu kedai gambar - yg aku tak ingat di seksyen berapa - jadi 'kilang fotostat' edar gambar seorang lelaki yg didakwa penculik. kedai tu jual salinan fotostat gambar seorang lelaki. aku dengan rosli ahmad pergi itu kedai dan intai. memang sah. 

peh! aku terhidu story!

rosli cakap - "jom jumpa polis. jumpa ocpd." aku yang masih hijau dan suci - pada masa itu - pun setuju. kami pergi ke ippd shah alam. aku tak kenal polis sapa2 pun. tapi kami redah. kami pergi dan mintak jumpa ocpd. tuan ocpd terima kami dengan baik. sebab apa? sebab dia polis yg baik. nama dia fauzi shaari.

kami borak2 sekejap dan bukak cerita tentang 'penculik' itu. dia terus panggil io (pegawai penyiasat) yang aku ingat namanya - izani. dia suruh serbu kedai tu pada itu jam jugak. io tanya aku maklumat lebih kurang. kemudian aku mintak diri sebab nak ikut polis serbu kedai gambar tu. aku dapat scoop story petang tu. kami balik dengan senang hati. dan aku pulak kembang hidung. maklumlah, bukan selalu dalam scoop.

nota kaki:
1. aku sempat berborak dgn tuan fauzi shaari sebelum kami serbu kedai gambar tu. macam2 kami sembang. tapi ada satu pesan dia yg aku ingat - dan pegang sampai sekarang. kata dia, wartawan nak menulis berita kena bagi takut kat orang sama. kalau tulis cerita jenayah dan hukuman kalau bersalah, kata dia, janganlah buat ayat "boleh dipenjara (misalnya) TIDAK KURANG bla, bla, bla" tapi tulislah "boleh dipenjara (misalnya) SEHINGGA bla, bla, bla." perkataaan SEHINGGA tu ada membawa kesan psikologi kpd pembaca. mudah2-an dia ditempatkan bersama orang yg Allah sayang.
2. keesokan hari story aku keluar muka depan. bukan lead story, tapi second element. nama aku terpampang. tapi joint byline dgn otai rasid rahaman. walaupun joint byline aku rela. aku hormat dia - sampai sekarang. dia antara wartawan yg aku anggap sifu. seorang lagi - nanti aku cerita dalam enti yg lain.

No comments:

Post a Comment