Monday, August 16, 2010

langkah 3

aku tak tau la macam mana muka aku masa tu sebab tak ada cermin depan aku. yang ada hanya satu meja besar dan panjang dan tujuh orang yang macam2 rupa berbaris di sebelah sana. tapi yang aku tau, aku pucat. panik. nak putus nyawa. berpeluh? mungkin.

apa sialnya aku hari tu. sijil tak bawak langsung sedangkan semua sijil tu aku dah letak baik2 sebelah beg sandang murah aku. yang ada pada orang2 di depan aku hanya salinan sijil2 tu.

mati. confirm mati.

"habis awak bawak apa tu?" tanya sorang daripada mereka.

"er, majalah2 yang saya pernah buat," kata aku.

"bak sini nak tengok," kata seorang yang lain. yang agak rendah dan gempal. muka bengis.

mati. confirm mati.

dengan getar yang cuba kusembunyikan, aku tarik keluar majalah ibu, usahawan, bola dan entah ada satu dua majalah lain yang ada dalam beg. aku hulur. diorang ambik belek2. sambil2 tu tanya soalan itu ini. tak lah serius sangat. tak lah susah sangat.

tanya apa headline akhbar hari tu. tanya apa jadi kat england hari tu. aku tak ingat apa jadi, tapi masa tu memang ada isu. aku jawab la lebih kurang. nasib baik aku belek2 paper kat tempat menunggu tadi. dapat la jugak tau sikit sebanyak.

(rupa2-nya macam tu je interview di syarikat besar tu?!)

lepas tu aku dan calon2 lain dibawak ke bilik lain. luas saujana mata memandang (masa tu la). meja bersusun2. ada yang ada orang, ada yang tak ada. tempat itu kemudian baru aku tahu editorial room. jabatan pengarang. aku dan calon2 lain dibawa ke satu deretan meja. diberi beberapa helai kertas. kami disuruh menulis berita, satu. disuruh translate berita satu.

menulis berita, aku goreng saja ikut sedap. tapi bab nak translate nih, alamak. ada masalah. aku mana reti cakap2 orang putih nih...! mati la aku lagi.....!

No comments:

Post a Comment